Com fer menjar sa als infants?

Aquesta part va adreçada a pares i mares d’infants entre 2 i 12 anys. Quan el bebè creix i comença a caminar, a parlar, a escriure se l’ha de començar a alimentar de manera normal, cal ensenyar-li un nou ritme d’alimentació per tal que el seu creixement continuï de manera fluida. Però quins aliments, en quines quantitats, a quina hora del dia? 

Trobareu doncs 4 parts : 

  • Consells higiènics-dietètics
  • Errors a evitar
  • Idees falses
  • Aliments a favor/en contra

    Consells higiènics-dietètics

    Feu que el vostre fill prengui 4 àpats al dia (esmorzar, dinar, berenar i sopar). Ni un altre que pugui conduir a l’augment de pes, ni un menys que pugui causar deficiències en el nen.

    Feu-li consumir 4 porcions de làctics per aportar calci suficient per al seu creixement.

    Les carns, peixos o ous de fins a 6 anys només han d’aparèixer en un àpat (50 a 60 g diaris, que correspon a ½ bistec picat o 1 ou) perquè un excés de proteïnes cansaria els ronyons dels nens encara immadurs. Però no n’hauria de consumir menys perquè les proteïnes, com el calci, són necessàries per al creixement.

    Els menjars amb midó han d’estar presents a cada àpat, alternant els complets (pa integral, llenties, cigrons, arròs integral) i refinats (baguette clàssica, pasta, arròs blanc, sèmola) principalment per als hidrats de carboni (combustible de l’organisme) que porten.

    Feu que consumeixi de 5 a 6 racions de verdures crues i cuites (verdures i fruites) al dia per al seu subministrament de vitamines, minerals (funcionament adequat del cos) i fibra (millorar el trànsit i evitar certes patologies). Proveu de presentar-los de formes perquè els nens ho mengin (pures, gratinades, etc.).

    Fixeu-vos en el seu consum de greixos, especialment els ocults que trobem en embotits, brioixeria, pastisseria, fregits… D’altra banda, cuineu (si és possible) amb olis vegetals (atenció a les quantitats) i oferiu peixos una o dues vegades per setmana.

    De la mateixa manera, intenteu limitar el consum de productes ensucrats (sucre glacé, sucre en pols, caramels, llaminadures, xocolata o mel o cereals d’esmorzar, brioixeria, pastisseria, refrescos…) perquè sovint són els responsables d’agafar pes.

    Tingueu cura de no salar massa els vostres plats.

    Deixeu que begui l’aigua brollant de les fonts o febles. L’aigua és l’única beguda essencial.

    Minimitzar el consum de begudes ensucrades (refrescos, begudes de xocolata, begudes aromatitzades).

    Tan aviat com tingui l’edat prou gran per moure’l, fes-li fer una activitat física (caminar, passejar el gos, anar a l’escola a peu, …) i / o fer esport (però deixa’l triar el seu esport).

    No li deixis triar els àpats. Ús toca a vosaltres decidir què menja. Tanmateix, no l’obligueu a acabar-lo ni a reservar-lo. I oferiu-li petites porcions. El vostre fill sap molt bé si ha menjat prou o no.

    Deixeu-lo menjar lentament i amb calma.

    Errors a evitar:  

    Menja més o menys 4 àpats al dia. Si se li ha saltat l’esmorzar, no es pot desanimar un berenar al matí a l’escola.

    Prendre begudes ensucrades (refrescos, suc de fruita, etc.) entre àpats es considera aperitiu.

    No cal oferir un postre dolç (com ara xocolata vienesa, pastís, gelats, etc.) al final de l’àpat perquè, fins i tot si el seu fill ja no té gana, se’l menja, que pot tenir un sobrepès (si es repeteix massa sovint).

    No li Regaleu massa productes que veiem a la tele perquè, a més, a part de la joguina que porten, no presenten res molt interessant per al vostre fill (massa sucre i / o massa greix i / o poques vitamines i minerals). El seu consum ha de ser ocasional.

    Consells:

    Feu-lo seguir una dieta i / o aporteu-li productes baixos en greixos (aquests productes no tenen certs nutrients essencials per al creixement), encara que el vostre fill tingui una mica de sobrepès. Menjar una dieta equilibrada i participar en l’activitat física l’ajudarà a millorar-se més a mesura que creix.

    Menja 4 àpats al dia. Si se li ha saltat l’esmorzar, no es pot desanimar un berenar al matí a l’escola.

    Idees falses:

    «Tots els productes làctics ens aporten la mateixa quantitat de calci»

    Per desgràcia, no. La sola solució és de mirar els envasos del producte i de veure la seva quantitat de calci per porció si és possible. Si un producte donar meinx de 100 mg per porció de calci vol dir que té molt poc d’aquest mineral.

    «El meu fill no li agrada gents el peix doncs li dono peix arrebossat en canvi»

    El peix arrebossat (i tots els productes arrebossat) tenen d’aparèixer poc sovint dins els menús dels vostres infants perquè és un producte amb molta grassa. Si no li agrada el peix, no l’obligues i torneu a prova un altre cop. Un dia o l’altre li agradarà. 

    Productes lactis :

    Aliments a favor:

    ½ llet desnatada

    Iogurt normal.

    Formatge cottage o formatge suís amb un 20 o 0% de greix en extracte sec.

    Formatge dur (emmental, gruyère, parmesà, comtat, etc.).

    Aliments per limitar:

    Iogurt grec.

    Cremes de postres.

    Formatge cottage o formatge suís> 40% de greix en extracte sec.

    Formatge doble o triple crema (mascarpone, formatge amb més del 60% de greix en extracte sec).

    Carn-peix-ous

    Els Aliments a favor:

    Totes les carns i aus, variant el màxim possible.

    Pernil blanc.

    Tots els peixos, amb un consum de 2 a 3 vegades per setmana, inclosos greixos (salmó, verat, anguila, sardines).

    Ous.

    begudes

    Aliments a favor:

    – aigua de font

    -Suc de fruita “suc pur” que pot substituir una part de fruit